الرئيسية » Uncategorized » أهلاً بك في محرر Gutenberg

أهلاً بك في محرر Gutenberg

عبر الجبال وآلية الطباعة

الهدف من هذا المُحرر الجديد هو إضافة محتوى ثريّ إلى ووردبريس بشكل بسيط وممتع. تتكون هذه المقالة بالكامل من أجزاء من المحتوى— تشبه إلى حدّ ما مكعبات LEGO— التي يمكنك تحريكها والتنقل بها والتفاعل معها. حرّك المؤشر حولك وستلاحظ أن المكوّنات المختلفة تضيء مع المخططات والأسهم. اضغط على الأسهم لإعادة ضبط موضع المكوّنات بسرعة، دون خوف من فقدان المحتويات والأشياء أثناء عملية النسخ واللصق.

ما تقرأه الآن هو مكوّن نص وهو أكثر مكوّن بسيط بين بقية المكوّنات. مكوّن النص لديه عناصر التحكم الخاصة به ليتم نقله بحريّة بين أجزاء المقالة.

… مثل هذا المكوّن، والذي تم وضعه بمحاذاة اليمين.

تعتبر العناوين أيضاً مكوّنات منفصلة، مما يساعد في تحديد المحتوى الخاص بك وتنظيمه.

الصورة تعادل ألف كلمة

تم الاهتمام والتركيز وبعناية فائقة في طريقة التعامل مع الصور والوسائط في المُحرر الجديد. نأمل أن تجد السهولة والقوة أكثر من أي وقت سابق من ناحية إضافة تسميات توضيحية أو طريقة العرض الكامل مع صورك،

Beautiful landscape
إذا كان القالب الخاص بك يدعم التسميات، فسترى الزر “واسع” على شريط أدوات الصورة. جرّبها.

Try selecting and removing or editing the caption, now you don’t have to be careful about selecting the image or other text by mistake and ruining the presentation.

أداة الإدراج

Imagine everything that WordPress can do is available to you quickly and in the same place on the interface. No need to figure out HTML tags, classes, or remember complicated shortcode syntax. That’s the spirit behind the inserter—the (+) button you’ll see around the editor—which allows you to browse all available content blocks and add them into your post. Plugins and themes are able to register their own, opening up all sort of possibilities for rich editing and publishing.

Go give it a try, you may discover things WordPress can already add into your posts that you didn’t know about. Here’s a short list of what you can currently find there:

  • نص وعناوين
  • صور ومقاطع فيديو
  • معارض
  • تضمين، مثل يوتيوب، تغريدات، أو مقالات ووردبريس أخرى.
  • مكوّنات التخطيط، مثل الأزرار، صور البطل، فواصل، وغير ذلك.
  • والـ قوائم مثل هذه بالطبع 🙂


تحرير مرئي

من الفوائد الهائلة للمكوّنات أنه يمكنك تحريرها مباشرة في مكانها وسهولة معالجة المحتوى الخاص بك. يمكنك تغيير المحتوى مباشرةً بدلاً من وجود حقول لتحرير الأشياء من محتوى المقال أو الصفحة مثل: مصدر اقتباس، أو نص لزر ما. جرّب طريقة التحرير للاقتباس التالي:

سيسعى المُحرر على إنشاء تجربة بناء جديدة لإنشاء الصفحات والمقالات، مما يجعل كتابة المقالات الغنية بالمحتوى بجهد أقل، كما أن المُحرر الجديد الجديد لديه “مكوّنات” لجعل الأمر سهلاً بدلاً من الطريقة التي نقوم بها اليوم عند التحرير بالأكواد القصيرة أو HTML مخصص أو “أشياء أكثر غموضاً”.

Matt Mullenweg, 2017

The information corresponding to the source of the quote is a separate text field, similar to captions under images, so the structure of the quote is protected even if you select, modify, or remove the source. It’s always easy to add it back.

Blocks can be anything you need. For instance, you may want to add a subdued quote as part of the composition of your text, or you may prefer to display a giant stylized one. All of these options are available in the inserter.

You can change the amount of columns in your galleries by dragging a slider in the block inspector in the sidebar.

Media Rich

If you combine the new wide and full-wide alignments with galleries, you can create a very media rich layout, very quickly:

Accessibility is important — don’t forget image alt attribute

Sure, the full-wide image can be pretty big. But sometimes the image is worth it.

The above is a gallery with just two images. It’s an easier way to create visually appealing layouts, without having to deal with floats. You can also easily convert the gallery back to individual images again, by using the block switcher.

Any block can opt into these alignments. The embed block has them also, and is responsive out of the box:

You can build any block you like, static or dynamic, decorative or plain. Here’s a pullquote block:

الكود شعر

مجتمع الووردبريس


إذا كنت تريد معرفة المزيد حول كيفية بناء المكوّنات الإضافية، أو إذا كنت مهتماً بالمساعدة في المشروع، فانتقل إلى مستودع GitHub.


شكراً لك لاختبار مُحرر Gutenberg!

👋

x

‎قد يُعجبك أيضاً

Hello world!

Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing! ...